dinsdag 7 januari 2014

Joe Gallagher – 365 ways to checkmate


Standaard  ligt er naast mijn bed een boek met schaakopgaven. Om beter te leren schaken is het goed om partijen van grootmeesters na  te spelen en om openingsvarianten te bestuderen. Het leukste blijft voor mij het matten: wit geeft mat in drie zetten!


Lastig is het een boek te vinden op het juiste niveau. Veel populaire schaakboekjes zijn te simpel. Probleemschaakstellingen zijn vaak te ver gezocht, net als geconstrueerde eindspelsituatie. Stellingen uit echte partijen hebben voor mij de voorkeur.

Joe Gallagher is een Engelse grootmeester en heeft tal van schaakboeken geschreven. Dit boek bevat 365 schaakopgaven en is  voor mij precies op het juiste niveau. Het is ingedeeld in vijf hoofdstukken, oplopend in moeilijkheidsgraad. Gallagher geeft kort een toelichting per fragment. De oplossingen met voldoende toelichting staan achterin en je kunt ook hints bekijken. Verder is de lay-out is zeer prettig. Kortom, een ideaal boek voor clubschakers met een rating tussen de 1700 en 2100. De laatste 45 opgaven vormen een driedelig examen. Ik scoorde 80 uit 150 punten. Daarmee ben ik een ‘good club player’.

Geen opmerkingen: