vrijdag 27 september 2013

Wojciech Kuczok - Schimmering


Wojciech Kuczok brak een paar jaar geleden door als nieuw Pools talent met de roman Beerput. Ik vond dat wel een aardig boek. Schimmering is een verhalenbundel, waarvan ik niet alles even sterk vind. Veel verhalen worden verteld vanuit een verwarde of gestoorde geest. Goed is dat hij een verhaal weet vorm te geven door de gedachten van verschillende mensen te beschrijven. Je vraagt je dan af wie er gek is. Goed zijn de soms  opzienbarende wendingen in een verhaal.


In het verhaal Schimmering dwaalt een vrouw steeds verder af van de werkelijkheid. De man besluit met: “Ik zou haar nooit in haar gezicht hebben durven zeggen dat ze ziek is.” In de laatste alinea denkt de vrouw echter: “Ik heb nooit de moed gehad om tegenover hem hard te maken dat we alle twee niet meer leven. Ik wist waar de foto’s van onze begrafenissen lagen; hij hoefde maar even in de lade te gaan snuffelen.”

Ook mooi is het verhaal van de oude vrouw die het graf van haar man niet meer kan vinden omdat er een boom op de begraafplaats is omgehakt. Maar niet alle verhalen zijn even goed, sommige gaan te lang door in een soort psychologisch gevecht. De vertaler gebruikt in sommige verhalen wat al te populair-ouderwetse uitdrukkingen als verhip, dunk, vlerk, ravotten. Of ik snap de humor er niet van.

Het slotverhaal ‘Dokter Fust’ is geniaal: een psychiater, bij de benedenburen blaft een hond omdat de baasjes heel de dag weg zijn. De buurman boven is in de steek gelaten door zijn vrouw. De hond gaat dood, de buurman bedreigt de psychiater. Diegene die blijft leven verliest. Het verhaal is moeilijk samen te vatten, lezen dus! Bij de Slegte te koop voor een paar euro.

Geen opmerkingen: