zaterdag 28 september 2013

W.F. Hermans – Het behouden huis


Het fijne aan de nieuwe bibliotheek in Spijkenisse, de Boekenberg, is dat je er gratis boeken kunt uitzoeken. Veel is het niet, maar ik vond deze Hermans. Natuurlijk had ik al een exemplaar, maar er is een goede bestemming voor gevonden. Ik kreeg meteen zin Het behouden huis te herlezen.


De naamloze hoofdpersoon vecht als partizaan in de oorlog tegen de Duitsers ergens in Oost-Europa. Hij is niet fanatiek en weet ook niet waarvoor hij vecht. De gedachten van de hoofdpersoon zijn niet erg opwekkend. ‘Maar iedereen gaat dood, ook al zou er nooit oorlog zijn. Wat maakt de oorlog voor verschil?’

Hij komt terecht in een groot verlaten huis, wast zich en rust uit. Dan komen de Duitsers en bivakkeren in het huis. Hij doet zich voor als eigenaar. De Duitsers zijn uiterst beleefd. Er is een geheimzinnige gesloten kamer in het huis. De echte bewoners verschijnen. De enige oplossing is hen te doden, aldus geschied. Hij heeft hier geen enkele morele bedenking bij. Een vrouw legt hij in bed, hij betast het lijk.

Wanneer de Duitsers verslagen zijn en wegtrekken komen de partizanen. Zij nemen bezit van het huis en alles gaat kapot. Een brave Duitser wordt opgehangen aan een pianosnaar. Bij de hoofdpersoon worden de tanden uit de mond geslagen, hij rust uit in de tuin. De volgende dag trekt de horde verder. Hij gaat mee en gooit als afscheid een handgranaat in het huis: ‘ik voelde dat ik heel populair zou worden’.

Voor wat er in die kamer gebeurde moet je het boek zelf lezen.

Geen opmerkingen: