zaterdag 28 september 2013

Rien Vroegindeweij – De verwoeste stad 1953-2003


'De verwoeste stad' vind ik een van de mooiste standbeelden in Rotterdam. Helaas raakt het steeds meer ingesloten door hoogbouw. Rien Vroegindeweij constateert dit ook in dit beknopte boek over het standbeeld en zijn maker Zadkine. Maar waar vind je nog een drukbezochte vlakte in de binnenstad?
De foto’s van Raphaël Lachaud zijn prachtig. Vroegindeweij illustreert ze met acht stukjes tekst. In het voorwoord wordt gesproken over acht essays, waarin de schrijver ons de mogelijkheid biedt om verder te kijken dan ons weten reikt. Na zo’n inleiding ben je geneigd het boek weg te leggen.

Toch las ik verder. Na de eerste twee esoterisch-poëtische stukjes wordt het beter en vertelt Vroegindeweij een aantal interessante wetenswaardigheden. Ik dacht dat het ooit de bedoeling was het beeld in een Duitse stad te plaatsen. Door dit boekje weet ik dat Zadkine er weliswaar een universeel lijden mee wilde uitdrukken, maar dat de keuze om het in Rotterdam te plaatsen een bewuste is geweest.

Het beeld heeft vele bijnamen waaronder Zadkien en Stad zonder hart. De bijnaam Jan Gat, die vaak genoemd wordt in Rotterdamboekjes vind ik erg lelijk en wordt volgens mij door Rotterdammers niet gebruikt.

Geen opmerkingen: