zaterdag 28 september 2013

Fraaie vergezichten die onze reis vergallen


Toen ik zaterdag het boekje van Frans Vogel kocht bij handelaar Snoek informeerde ik meteen naar de Bob den Uyl-stadswandeling. Enkele weken terug was dit werkje niet leverbaar, terwijl het wel op internet stond aangeprezen. Nu dan wel in de winkel. De 65 pagina’s las ik in een keer uit. Ik denk niet dat er iemand is die serieus een literaire wandeling doorloopt, ook deze niet, maar het is grappig om te lezen waar de schrijver heeft gewoond, gewerkt, gezopen en gewandeld.


Bob den Uyl is vlak bij mijn huis in Bergpolder geboren. Later kwam hij getrouwd en wel op de Botersloot terecht en schreef hier zijn beste verhalenbundels. Helaas voert de wandeling niet langs de Blijdorpse Paetsstraat waar hij de laatste jaren van zijn leven woonde. Te ver uit de route. Het leukste aan dit soort boekjes zijn de nutteloze feiten en slappe anekdotes. De Uyl speelde trompet, o.a. in zijn ‘The Gateway City Jazzband’. Hij speelde eens samen met Pieter van Vollenhoven in ‘The Dixieland Society’. Interessanter is dat hij korte tijd met jazzliefhebber Hotz optrok.

Op een schrijvers-boottocht naar Duitsland voer ook Mulisch mee. Den Uyl had grote bewondering voor deze schrijver. Toen hij ergens in Duitsland een restaurant betrad zat Mulisch daar aan tafel met andere intellectuelen. Zij aten wat en Bob den Uyl at mee. Toen de rekening kwam stelde Mulisch voor door zessen te delen. Den Uyl protesteerde omdat hij minder had gegeten. Mulisch hakte de knoop door, dan delen we het door vijven. Iedereen vond dit wat gênant, maar Den Uyl was blij als een kind omdat de grote Mulisch voor hem had betaald. Vreemd, maar vreemder waren zijn straatangsten, liftangsten etc. Ook voor de klas kwam Bob den Uyl niet tot zijn recht. Interviews en lezingen waren niet aan hem besteed. In de kroeg of op de fiets voelde hij zich meer thuis.

Boekentips van schrijvers die ik goed vind zijn altijd welkom. Van Joseph Samuel had ik nooit gehoord. De aanrader van den Uyl ‘Call it a day’ kun je alleen voor veel geld uit Amerika laten overkomen. Nederlandse bibliotheken bezitten geen enkel exemplaar.

Tot slot kwam ik erachter dat er van Bob den Uyl meer bibliofiele uitgaven bestaan dan ik wist. Mijn verzameling is nog lang niet compleet. En een laatste weetje: de gemeenteraad vergaderde na het bombardement in 1940 tijdelijk in de bibliotheek. Ik wist het niet. 

Geen opmerkingen: